In Boomwhackerfun staan activiteiten beschreven die geschikt zijn voor kennismaking met muziekles met boomwhackers. De activiteiten kunnen daarnaast dienen als energizer tijdens een studiedag of ouderavond, of om groepsleerkrachten te laten zien dat je in de muziekles meer kunt doen dan alleen liedjes zingen. Het zijn laagdrempelige opdrachten, je hoeft niet per se een vakleerkracht te zijn om ze uit te voeren. Het is bovendien prettig dat je voor de activiteiten in dit boek alleen de diatonische set boomwhackers nodig hebt. Dus geen kruisen en mollen, octaaf-doppen of andere extra’s.
In de eerste activiteit maken de spelers kennis met de boomwhackers, zeer geschikt voor groepen en leerkrachten die nog nooit met boomwhackers hebben gewerkt, handig om mee te beginnen. De rest van de activiteiten zijn los van elkaar uit te voeren, je hoeft geen vaste volgorde aan te houden. Ze zijn geschikt voor grote en kleine groepen spelers in de leeftijd van 8 tot 108. Bij sommige activiteiten staat de leeftijd op 10+, deze zijn wat ingewikkelder.
Er wordt veel gevraagd van de creativiteit van de spelers, omdat je geen vaste liedjes speelt. Bij de eerste activiteit ontwerpen de spelers zelf een kort motiefje of muziekstukje. Bij een andere activiteit ontstaat er een groepsstuk doordat de spelers een machine vormen waarin ze een beweging en geluid maken. Al proberende ontstaan vanzelf muziekstukjes. Hierdoor zijn dezelfde activiteiten vaker inzetbaar, want elke les dat je een activiteit herhaalt, ontstaan weer nieuwe liedjes. Je kunt in je les gebruik maken van begeleidingsmuziek die beschikbaar is via YouTube, maar dit is niet noodzakelijk.
Voorbeeldvideo’s
De voorbeeldvideo’s op de website waarnaar wordt verwezen, dragen bij aan de uitleg van de activiteit. Zo vond ik de beschrijving van de activiteit ‘Tante Truus’ wat onduidelijk, totdat ik het voorbeeldfilmpje had bekeken, waarin is te zien hoe je de activiteit kunt uitvoeren.
Doelgroep
In de inleiding staat dat het handig is als je enig muzikaal inzicht hebt. Ik ben het hier in zoverre mee eens dat noten kunnen lezen zeker van pas komt bij activiteiten waar ritmes uitgeschreven staan. Maar met de video’s waarin de ritmes worden voorgespeeld, komt ook een niet-vakleerkracht daar wel uit. Ook voor een vakspecialist is het boek bruikbaar, hij of zij zou meer muzikale diepgang kunnen toevoegen aan de activiteiten, bijvoorbeeld door deze te gebruiken bij lessen in componeren of improviseren. Ook kan de vakleerkracht de lessen met eigen kennis uitbreiden, bijvoorbeeld voortbouwend op een basis die de groepsleerkracht heeft gelegd door een activiteit uit het boek met de klas te doen.
Conclusie
Wat mij betreft maakt het boek de belofte van zijn titel waar: de verschillende activiteiten en afwisseling in het werken met boomwhackers zorgen voor meer boomwhackerfun in de klas of met je team. En volgens mij beleeft niet alleen de klas meer plezier aan het spelen met boomwhackers, maar jij als leerkracht ook.
Uitgever: Muziek In School, Alphen aan den Rijn november 2018. ISBN 978 90 8297 270 2