Artikelen
Priya Keet reageert in deze column op de vraag 'Moet muziekles leuk zijn?'.
Over het ondersteunen van de creatieve muzikale autonomie van basisschoolleerlingen voor ontwikkeling van muzikale creativiteit.
Europese klassieke muziek aanbieden in jonge-kindactiviteiten biedt voordelen, maar zoek de activiteit bij de muziek, niet andersom.
Recensie van Wicked Kunsteducatie, het tweede boek van Melissa Bremmer cs over dit thema. Een boek vol werkvormen en aansprekende kunstvoorbeelden.
Wat heeft de grondlegger van Gehrels Muziekeducatie, Willem Gehrels, betekend voor het Nederlandse muziekonderwijs, en wat waren de muziekpedagogische uitgangspunten van zijn werk?
Met het boek ‘Wij gaan op berenjacht’ legt Petra Beers uit hoe haar manier van lesgeven tot stand is gekomen. Als vakdocent dans heeft ze vele leerlingen meegenomen op berenjacht.
De Indiase klassieke muziektraditie is van oorsprong een orale traditie. Dit geldt ook voor de tabla. Leerlingen leren de ritmes eerst spreken voordat ze gaan spelen, hele composities uit het hoofd.
De rubriek DOCENT EN INSTRUMENT dit keer met Ted de Jong over zijn passie voor de Indiase tabla.