Artikelen
Marius Diepenhorst onderzocht waarom kinderen in hogere groepen hun motivatie om te zingen verliezen en ontdekte manieren om ze enthousiast te houden.
Toen ik Michiel Teijgeler interviewde voor ‘docent en instrument’ vertelde hij zo veel interessants over de didgeridoo dat er genoeg informatie was voor een artikel over dit bijzondere instrument.
Voor zijn promotie onderzocht Filip Verneert de effecten van muzikaal improviseren met leerlingen. Redacteur Maite sprak hem daarover in Dublin, tijdens de EAS-conferentie.
Na haar pensionering destilleerde Angela Does uit haar muziekonderwijs-materiaal een methode die zij nu vol vuur voor het voetlicht brengt. Het doel: meer muziek in de klas.
Annamária Paizs is docent cultuureducatie en vertelt vanuit haar ervaringen in Hongarije en Nederland over de zin van cultuuronderwijs.
De auteurs beschrijven oefeningen voor klank en muziek geïnspireerd door de natuur. Deze verscherpen muzikale vaardigheden én gevoeligheid voor de natuur en het besef van onze plaats daarin.
Michiel Teijgeler is internationaal erkend expert op het gebied van de didgeridoo en geeft ook les in het bespelen ervan.
Muziekles kan veel betekenen voor een hoogbegaafd kind als je goed op de situatie inspeelt, stelt Dorien van der Steen, muziekdocent en zelf hoogbegaafd. Zij legt uit hoe.
Tijdens de lockdown ontdekte Merijn Rhebergen, destijds student toegepaste psychologie, hoe relevant muziek is voor haar psychisch welbevinden. Daardoor geïnspireerd schreef zij een scriptie over de noodzaak van muziekonderwijs voor communicatief kwetsbare kinderen.