Artikelen

Praktijk
2025-1 muziekles durven geven beeld

Hoe motiveer je leerkrachten op de basisschool om iets aan muziek te doen in hun lessen, terwijl zij zichzelf daartoe niet in staat achten? Lees hier de gouden tips.

Interview
2025-1 Paul slaat alles beeld Foto SUSIE Q VINTAGE PHOTOGRAPHY

Met de bezem als zijn favoriete muziekinstrument verrast Paul van der Heijden zijn publiek met de meest onverwachte geluiden.

Column
2015-1 Column Merijn Rhebergen beeldbewerking: Winneke Hazewinkel

In ons onderwijs pathologiseren we impulsiviteit, beweeglijkheid en daarmee creativiteit. Muziekactiviteiten bieden de ideale gelegenheid om impulsiviteit, beweeglijkheid en creativiteit in te zetten.

Achtergrond
2025-1 vakintegratie beeld

Vakintegratie-expert Rens Gresnigt vertelt hoe en waarom vakintegratie een punt van aandacht werd in het onderwijs en bespreekt vijf manieren waarop je vakintegratie kunt toepassen.

Interview
2025-1 interview met Lize Bastiaens beeld

Lize Bastiaens (11) componeert al sinds haar achtste. Als KinderComponist des Vaderlands is ze de jongste deelnemer van de New Music Conference.

Reportage
2025-1 reportage beeld

Met een flinke dosis energie en ambitie zet Componist des Vaderlands Anne-Maartje Lemereis haar missie voort: jong talent inspireren en compositieles op de kaart zetten.

Recensie
2025-1 recensie taalonderwijs beeld

Bespreking van het liedjesboek "Taalenderwijs - spelen met muziek en taal" en een Liedjeskalender met instructieboekje.

Achtergrond
2024-4 Leerlingen motiveren beeld. 2024:©Gehrels Muziekeducatie Foto: Maria van der Heijden

Marius Diepenhorst onderzocht waarom kinderen in hogere groepen hun motivatie om te zingen verliezen en ontdekte manieren om ze enthousiast te houden.

Praktijk
2024-4 Natuur in je oor beeld

De auteurs beschrijven oefeningen voor klank en muziek geïnspireerd door de natuur. Deze verscherpen muzikale vaardigheden én gevoeligheid voor de natuur en het besef van onze plaats daarin.

Pagina's