Artikelen

Column
Fotobewerking Winneke Hazewinkel ©Gehrels Muziekeducatie

Priya Keet reageert in deze column op de vraag 'Moet muziekles leuk zijn?'.

Praktijk
Coverillustratie uit Paradijsvogelplein, geschreven en geillustreerd door Elna Lerk-de Wolf

Prentenboeken en twee zelf-leesboeken: verbinding en bluetooth

Achtergrond

Over het ondersteunen van de creatieve muzikale autonomie van basisschoolleerlingen voor ontwikkeling van muzikale creativiteit.

Praktijk
Klassieke muziek voor de kleintjes door Krulmuziek. Foto Froukje Klop.

Europese klassieke muziek aanbieden in jonge-kindactiviteiten biedt voordelen, maar zoek de activiteit bij de muziek, niet andersom.

Recensie
2025-2 Wicked Kunsteducatie Beeld

Recensie van Wicked Kunsteducatie, het tweede boek van Melissa Bremmer cs over dit thema. Een boek vol werkvormen en aansprekende kunstvoorbeelden.

Achtergrond
2025-2 Goed muziekonderwijs voor alle kinderen Beeld

Wat heeft de grondlegger van Gehrels Muziekeducatie, Willem Gehrels, betekend voor het Nederlandse muziekonderwijs, en wat waren de muziekpedagogische uitgangspunten van zijn werk?

Column
Petra Beers. Fotobewerking Winneke Hazewinkel

Met het boek ‘Wij gaan op berenjacht’ legt Petra Beers uit hoe haar manier van lesgeven tot stand is gekomen. Als vakdocent dans heeft ze vele leerlingen meegenomen op berenjacht.

Achtergrond
2025-2 Indiase muziek Foto: Judith Jockel

De Indiase klassieke muziektraditie is van oorsprong een orale traditie. Dit geldt ook voor de tabla. Leerlingen leren de ritmes eerst spreken voordat ze gaan spelen, hele composities uit het hoofd.

Interview
2025-2 Muziekeducatie en Indiase muziek Foto: Judith Jockel

De rubriek DOCENT EN INSTRUMENT dit keer met Ted de Jong over zijn passie voor de Indiase tabla.

Pagina's