In De Pyramide van september 2012 (66-04) en van maart 2013 (67-02 - beide staan nog niet online) heb ik Prowise Presenter besproken. Daar zijn toen twee muzieklessen voor de bovenbouw behandeld (Bloembolcanon en Notenbomenboogiewoogie). In dit artikel laat ik zien hoe je zelf een muziekles kunt maken met Prowise Presenter. Hoe gebruik je de gereedschappen van deze software, hoe voeg je eigen plaatjes en geluiden toe en hoe bouw je de les op?
Nota bene
Binnenkort vind je de hele les hieronder ook digitaal (werk in uitvoering). Tot die tijd is de pdf van de les beschikbaar.
De onderstaande materialen heb je nodig in de presentatie (downloads):
1. Afbeeldingen
Bodypercussie
Bodypercussie: afbeelding Kniepets
Bodypercussie: afbeelding Stampvoet
Bodypercussie: afbeelding Vingerknip
Muziekinstrumenten
Bladmuziek
Audiotrack
Het idee om dit artikel te schrijven ontstond na het geven
van enkele workshops aan pabo-studenten. Na het
presenteren van voorbeelden van mijn lessen in Prowise
en het geven van een instructie, konden studenten
zelf lessen maken. Ze mochten gebruik maken van de
inhoud van mijn lessen. Het is erg handig dat je eenmaal
gebruikt materiaal kunt hergebruiken. Ook ideaal als je
een serie lessen wilt geven met een goede opbouw. Als
je bijvoorbeeld ritmische patronen aan wilt leren, is het
slim om dezelfde ritmekaarten te gebruiken. Ook notenvoorbeelden
en geluidsbestanden kun je prima herhalen
in andere presentaties.
Je eerste les kost relatief veel tijd, ook omdat je moet
wennen aan het programma. Maar de vervolglessen
maak je steeds meer op routine. De pabo-studenten
maakten na één korte instructie heel mooie en bruikbare
presentaties. Zij gaven aan dat een muziekles in
deze vorm heel prettig is om te geven, vooral omdat de
structuur van de les heel helder is. Die structuur is voor
docent en voor leerlingen een goed houvast. Op www.
gehrelsonline.nl/a-900 vind je enkele voorbeelden van
muziekpresentaties gemaakt door studenten van de
Hanzehogeschool Groningen.
1. Voorbereiding
Hoe maak je nu een Prowise-presentatie van een les? Ik laat hier zien hoe je dat voorbereidt, met de les ‘12 345’. Deze muziekles dient als voorbeeld van hoe je zo’n les opbouwt.
Wat voor les wil ik aanbieden?
- voor onderbouw
- doelen: De kinderen kunnen
- een spreektekst uitvoeren,
- die voorzien van een bodysound en/of een instrumentale begeleiding
- het liedje uitvoeren met bodysounds en/of instrumentale begeleiding
- ritmekaarten in tweekwartsmaat lezen, de ritmes uitvoeren met bodysounds en ze spelen op schoolinstrumenten
- lesduur: 2 x 30 minuten
- benodigd lesmateriaal: schoolinstrumenten, zoals handtrom, claves, woodblock, ritmestokjes en triangel.
Welke digitale materialen wil ik gebruiken?
Hierboven vind je linkjes naar alle benodigde materialen.
Dat zijn:
- de spreektekst 1 2 345 met muzieknotatie
- het liedje 1 2 345
- tekeningen van de bodysounds
- afbeeldingen van de muziekinstrumenten (handtrom, claves, enzovoort)
- afbeelding van de ritmekaartjes
- instrumentale versie van het liedje (mp3)
Welke tools (gereedschappen) van Presenter wil ik gebruiken?
Ga naar ‘Toevoegen’ (Fig. 1 - zie hieronder) om te kiezen uit de beschikbare gereedschappen. Je ziet in Fig. 1 wat je voor gereedschappen ter beschikking hebt. Ik heb gekozen voor Afbeeldingen, Illustraties en symbolen, Achtergronden en Geluiden, maar je zou ook video´s toe kunnen
voegen.
Afbeeldingen
Internetafbeeldingen, Rijksmuseum, Mijn afbeeldingen.
De laatste is belangrijk om je eigen afbeeldingen in te kunnen voegen. (Fig. 2 hierna)
Illustraties en symbolen (terug naar 'Welke tools wil ik gebruiken')
Van muziekinstrumenten tot diverse andere thema’s. Maar ook een knoppen-pagina, die handig is om de navigatie op het digibord te bepalen. (Fig. 3 hiernaast, Fig. 4 en 5 hieronder)
Reacties
Reactie toevoegen