Ik doe dit voor de kinderen

Auteur: 
Esther Wouters
Verschenen in Pyramide: 

Vakgenoten die regelmatig naar professionaliseringsdagen komen, kennen haar gezicht wel. Angela Does zit vaak in de hal met haar muziekmethode ‘MuziekRegenboog’. Zij is gepensioneerd maar nog altijd actief als muzieklerares. Zij heeft onder andere cursussen bij het Gehrels Instituut gevolgd, toen dat nog bestond.
Op basis van wat zij daar heeft geleerd en uiteraard op basis van eigen ervaringen met lesgeven, heeft zij haar eigen lesmethode ontwikkeld, alle lessen zelf gekalligrafeerd (!) en voorzien van geluids- en video-opnamen. Het ziet er verzorgd uit met werkboekjes voor de kinderen, helemaal passend bij de doelgroep gemaakt met kleurplaten achterin. De lessen zijn modulair opgebouwd zodat een leerkracht de ruimte heeft eigen accenten te leggen, maar alle domei-
nen komen aan bod. Als de methode wordt gevolgd, krijgen kinderen op de basisschool een degelijke muzikale basiskennis mee. Meer uitleg staat op de website muziekregenboog.nl.

Aan de man brengen van deze lesmethode is voor Angela Does geen manier om snel rijk te worden. Integendeel. Zij doet dit vanwege een sterke innerlijke drijfveer: “Ik doe dit voor de kinderen. Omdat ik vanuit mijn hart gewoon weet hoe belangrijk het is dat de kinderen muzische vorming krijgen. Plato heeft het al gezegd, de muzische en de gymnastische vorming zijn de belangrijkste basis om een kind een goede ontwikkeling mee te geven. Niet alleen fysiek maar ook mentaal en emotioneel. Daar geloof ik heilig in. Vanuit die gedachte gun ik het de kinderen zo van harte. Niet alleen vermaak van de muziek, maar ook vermaak van muziek, maar ook dat ze muziek-ónderwijs krijgen.”

Daarom ziet zij met lede ogen aan dat leerkrachten op de basisschool vaak helemaal geen muziekles meer geven. Met haar methode wil ze de leerkrachten een drempel over helpen om dat toch te doen. In haar kantoor-aan-huis
in Almere vertelt Angela Does dat zij net drie maanden op twee verschillende Almeerse basisscholen muziekles heeft gegeven. Zij heeft dat gratis aangeboden, onder andere omdat ze de harten van de leerkrachten wil veroveren voor de muziekles.
“Met mijn methode is het voor de leerkrachten niet moeilijk of eng om een muziekles aan de klas te geven”, vertelt Angela Does. Er is alles aan gedaan om de voorbereidingstijd voor de leerkracht te beperken en de keuzevrijheid te maximaliseren voor specifieke modules. Zij hoopte dat leerkrachten de lessen zouden waarderen als ze merkten hoe blij de kinderen ervan worden. 

Dat laatste is zeker gebeurd. “Vooral bij muziek en bewegen zag ik hoe heerlijk de kinderen dat vonden. Zeker groep 4, die zitten maar aan een tafeltje met rekenen, taal, en lezen. Dan is opstaan en even lekker bewegen en eventjes
uit je bol kunnen gaan zo fijn hè. Maar daarna vind ik het heel belangrijk dat ze weer tot rust kunnen komen. In elke module heb ik ook ingebouwd dat er een of anderhalve minuut een luisteropdracht zit. Dat deden ze zó goed, ik stond ervan te kijken. Sommige kinderen zaten doodstil te luisteren, die deden echt hun best.”
Ook aan hun reacties achteraf is te zien hoezeer de kinderen de lessen hadden gewaardeerd. Trots en ontroerd laat Angela Does een paar tekeningen van de leerlingen zien. “In de laatste les heb ik aan kinderen van groep 4 gevraagd
‘hoe vonden jullie de muziekles’.” De kinderen gingen direct aan de slag met briefjes en tekeningen (zie foto’s). En hoe reageerden de leraren?, vraag ik. Haar gezicht betrekt. “Daar heb ik eigenlijk nauwelijks respons van gehad. De reactie die ik wel heb gekregen van een paar was, ‘Ik kan echt niet zingen hoor dus dat kun je mij niet vragen’.” Zelfredzaamheid in muziekles geven wordt vanuit de scholen niet per se gestimuleerd bij leerkrachten, muziekles is  uitbesteed aan vakspecialisten. De gemeente Almere heeft met steun van alle schoolbesturen in Almere het zogeheten ‘Collage’ in het leven geroepen, een instantie die de scholen ondersteunt bij de ontwikkeling van culturele  basisvaardigheden van kinderen. De directeur van de muziekschool in Almere wilde wel amv-lessen organiseren op haar school met ‘MuziekRegenboog’, maar dat ging niet door vanwege een tekort aan vakspecialisten. 
Dat is natuurlijk jammer, maar Angela Does gaat gewoon door met haar missie. “Ik geef aan huis muzieklessen uit mijn methode aan leerlingen van groep 1, 2, 3, 4 en 5. Hun enthousiasme is ook in deze lessen weer stralend aanwezig, na elke les gaan zij weer blij en gemotiveerd naar huis.” 
Deze lessen dienen ook om videoinstructies te maken die Angela als didactische ondersteuning wil aanbieden. Zij heeft een volgende doelgroep in het vizier: “MuziekRegenboog is in principe een zelflerende methode in een structureel, methodisch onderbouwde leeromgeving, ik ben dan ook van plan om een aantal pabo’s hier enthousiast voor te krijgen en het programma als pilot aan te bieden.” 
 

Esther Wouters is freelance journalist en hoofdredacteur van De Pyramide.

Reacties

Reactie toevoegen

Inschrijven voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwbsrief en ontvang onregelmatig nieuws over muziekeducatie, liedjes, lessen, professionaliseringsdagen, Gehrels Muziekeducatie en De Pyramide.