Kun je songwriting leren uit een boek?
Peter van Vleuten doet er in dit boek in ieder geval alles aan om jou te inspireren en op weg te helpen. Na een vlotte uitleg over wat songwriting eigenlijk is, geeft hij levendig uitleg over tekst, harmonie en melodie schrijven. Dit is min of meer als stappenplan te volgen. Ook geeft hij praktische schrijf- en componeertips, vaak samengevat in catchy oneliners. The curse of the second verse bijvoorbeeld. Hiermee bedoelt hij dat je vaak in couplet één het
belangrijkste al hebt gezegd waardoor het schrijven van de volgende coupletten een worsteling kan zijn. Een mogelijke oplossing geeft hij er meteen bij: maak van het eerste couplet het tweede. De belangrijkste oneliner is wat mij betreft: ‘No rules, only tools’. Liedjes maken is uiteindelijk geen exacte wetenschap.
Superbelangrijk stukje!
Wat mij aanspreekt in dit praktische boek is hoe de auteur songwriting als vak serieus neemt, terwijl zijn verhaal licht en helder blijft. Die serieusheid blijkt uit opmerkingen als ‘liedjesschrijven is geen hobby’. Een mooi voorbeeld van lichtheid is een vetgedrukt tekstblokje ‘LET OP, HIER KOMT EEN SUPERBELANGRIJK STUKJE!’ Of hoe hij de opening van Beethovens vijfde symfonie ‘één van de meest iconische hooks ooit’ noemt. Wat ik erg prettig en overtuigend vind, is dat je zijn songwriting-tips ook terugziet in de schrijfstijl en structuur van dit boek.
Zo heeft het geen inleiding maar een ‘intro’. Zijn schrijftip om je publiek mee te nemen door verbeeldingskracht zie je onder meer terug in de beschrijving van het majeur zeven akkoord als ‘motregen-akkoord’. De klassieke tip show, don’t tell brengt hij in de praktijk door bijvoorbeeld vormprincipes uit te leggen aan de hand van hits als ‘Hotel California’.
Op reis
Ik schreef zelf het boek ‘Een goed lied zingt zichzelf’, specifiek over het schrijven van kinderliedjes. Ik herken veel in het verhaal van Van Vleuten. Veel liedschrijfprincipes blijken universeel, zoals het belang van het volgen van
natuurlijke tekstklemtonen in je muziek. Een belangrijke paragraaf in ‘Zo word je een songwriter’ is naar mijn mening ‘De song als reis’. Een goed lied neemt de luisteraar mee, doordat er zowel muzikaal als tekstueel een ontwikkeling in plaatsvindt. Ik zie dat bij kinderliedjes nog wel eens misgaan, waardoor het publiek (lees: de klas) niet echt wordt gegrepen, met alle muziekpedagogische gevolgen van dien.
Waarheen waarvoor?
Het onderwerp inspiratie blijft in dit boek relatief vaag, wat ik eigenlijk wel mooi vind. Want hoewel de auteur onder het motto ‘train je schrijfspieren’ veel praktische tips geeft over hoe je de muze kunt verleiden, is en blijft
inspiratie het ongrijpbaarste aspect van liedjes schrijven. Verder blijft wat mij betreft de waarom-vraag wat onderbelicht. Waarom en voor wie schrijf jij je liedjes? De antwoorden op die vragen kunnen je naar mijn idee ook verder helpen in je songwriting.
Kwaliteit
Dit boek is voor muziekdocenten interessant omdat wij allemaal weleens in een situatie belanden die om nieuw liedmateriaal vraagt. Of we willen leerlingen zelf liedjes laten maken. Daarnaast laat dit boek je bewuster nadenken over wat een goed lied is, en dat helpt je om kwaliteit in liedrepertoire beter te herkennen.
Dus: Kun je songwriting leren uit een boek? Wat mij betreft is het net als met koken. Een goed kookboek helpt je op weg om vaardigheden op te doen waarmee je vervolgens al doende je eigen stijl en smaak ontwikkelt. ‘Zo word je een songwriter’ is absoluut zo’n kookboek.
Zo word je een songwriter
Ondertitel Een overzichtelijk handboek voor de startende songwriter
Auteur Peter van Vleuten
Uitgeverij Nanda Roep,
verschenen mei 2023
Prijs €21,95
ISBN 978-90-832832-7-2
Reacties
Reactie toevoegen