Roep om meer aandacht muziekonderwijs vindt weerklank

Auteur: 
Esther Wouters
Verschenen in Pyramide: 

Als de jury zich terugtrekt om te bespreken wie van de deelnemers aan de New Composers Pitch straks weggaat met de Buma New Music Incentive (€250,-), komen Anne-Maartje Lemereis en haar protégé Lize Bastiaens naar voren. Ze spelen een compositie van Lize Bastiaens voor viool (Lize) en piano (Anne-Maartje). Als na afloop het applaus is verstomd, neemt Anna-Maartje het woord, in het Engels, vanwege het internationale publiek van deze New Music Conference.Het publiek zit heerlijk ontspannen aan tafeltjes, al dan niet voorzien van een drankje.
Dit is het laatste onderdeel van de New Music Conference en het vindt plaats in een fraaie zaal van de Verkadefabriek in Den Bosch. Bij de bar achterin kun je al iets bestellen. Anne-Maartje vraagt het publiek waaraan het stuk dat zij zojuist speelden hen deed denken. Een vrouw steekt haar hand op. Zij vertelt dat zij tijdens het luisteren moest denken aan de kust van Portugal, waar zij zelf vandaan komt. Ze zag in gedachten de zee voor zich en had fijne herinneringen. Lize straalt, het stuk dat ze speelden heet Agua en gaat over water, die bedoeling is bij deze mevrouw overgekomen.

Het publiek mag ook vragen stellen. De 11-jarige Lize antwoordt in keurig Engels op vragen als ‘hoe reageren klasgenoten op je composities (“Friends are very supportive, the others don’t really care”), ‘wat is je doel’ (“I want music to be my job”). Ook Anne-Maartje krijgt vragen, onder andere van een meneer die zich haar nog herinnerde van toen zij zelf zo oud was als Lize nu is. Zij nam toen deel aan de compositiewedstrijd van het Nederlands Blazers Ensemble (NBE), met als resultaat dat haar stuk door het NBE op 1 januari in het Concertgebouw in Amsterdam werd gespeeld.
Anne-Maartje herinnert zich dat nog heel goed, vertelt ze. “Het heeft mijn leven veranderd. Het was de eerste keer dat ik me had gerealiseerd dat er mensen in het Concertgebouw kwamen voor wie dit hun wérk is. Ik dacht, dat kan ik dus ook.”
“Maar”, vertelt ze verder, “daarna was er een gat. Voor het leren componeren kon je eigenlijk alleen daar terecht.” Bij Lemereis werd toen het zaadje geplant dat inmiddels is ontkiemd tot Stichting In de Knop, die zich inzet om compositieonderwijs te bieden aan kinderen en jongeren door het hele land én om jonge makers te ondersteunen in het maken van eigen werk. Als artistiek leider van de stichting geeft zij lezingen en workshops over componeren. Een paar jaar geleden leerde Anne-Maartje Lize Bastiaens kennen toen Lize deelnam aan haar workshop ‘So you think you can write a strijkkwartet’.

Haar inzet voor compositieonderwijs komt nu helemaal tot wasdom met de verkiezing van de eerste KinderComponist des Vaderlands, een initiatief van Anne-Maartje Lemereis zelf. Daarvoor greep zij haar eigen verkiezing tot Componist des Vaderlands aan. Ze is dan ook erg blij met die titel en prijst de jury die het heeft aangedurfd te kiezen voor een componist die is gefocust op educatie. “Het past ook wel in de tijdgeest, denk ik”, zegt zij hierover.
De titel mag ze twee jaar dragen, we zijn nu halverwege, waar staat zij nu en wat zijn haar eerstvolgende plannen? “Mijn tussenevaluatie als Componist des Vaderlands is dat ik in de positieve zin overweldigd ben door de hoeveelheid support en reactie op mijn roep om meer aandacht voor muziekonderwijs en de creativiteit daarbinnen. Uit alle hoeken van de sector komen berichten binnen; soms een vraag, soms gewoon een steunbetuiging. Het sterkt me in mijn missie en dat geeft echt vleugels. Mijn plan voor komend jaar is om dit voort te zetten. Er staan nog wat mooie projecten op stapel waarin ik zowel met- en voor jongeren als met- en voor volwassenen ga componeren.”

Enkele van die projecten:
- 10 en 11 april geven honderden leerlingen samen met Rotterdams Philharmonisch Orkest en acteurs van Theater Sonnevanck de voorstelling ‘Fanny en Nannerl take over’, waarin twee werken van Anne-Maartje Lemereis zijn te horen. In de voorstelling, bedoeld voor basisschoolkinderen, laten Nannerl Mozart en Fanny Mendelsohn met het live orkest hun favoriete playlist horen en zo nemen zij iedereen mee op reis door hun lievelingsmuziek
- 23 april speelt het jonge harp-talent Joost Willemze in de serie ‘Jonge Nederlanders’ van het Concertgebouw in Amsterdam onder meer een gloednieuw werk van Anne-Maartje Lemereis
- 12-15 juni is het Oranjewoud Festival, daar gaat Anne-Maartje compositie-workshops geven.

“Het allertrotst ben ik op de KinderComponist des Vaderlands. Komende zomer zal er een nieuwe KinderComponist worden aangesteld en ik hoop daarmee een solide basis voor de KinderComponist neer te zetten zodat mijn opvolgers dat ook kunnen voortzetten.”

Esther Wouters is journalist en hoofdredacteur van De Pyramide.

Inschrijven voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwbsrief en ontvang onregelmatig nieuws over muziekeducatie, liedjes, lessen, professionaliseringsdagen, Gehrels Muziekeducatie en De Pyramide.