In 2006 richtte Marco de Souza het Leerorkest op. Met 24 geleende instrumenten begon hij met muziekles op een basisschool in de Bijlmer. Inmiddels is het Leerorkest uitgegroeid tot een serieuze organisatie, actief in veel (arme) wijken van Amsterdam.
Pedagogen ontwikkelden speciaal lesmateriaal, dat ook interessant is voor andere muziekdocenten, kijk maar eens op de website Orkest in de Klas. Hier vind je filmpjes, maar ook formats om je orkestlessen in vorm te geven.
Het NRC publiceerde een interview met de Souza. Hierin lees je hoe belangrijk muziek is en wat muziek kan betekenen in het leven van jonge mensen.
Het Leerorkest is een voorbeeld van een geslaagd 'diversiteitsproject'. Het zou discriminatie zijn om kinderen in lage wijken niet in aanraking te brengen met klassieke instrumenten. Juist door iedereen de vrije keus te geven vergroot je de mogelijkheid voor gelijke kansen. Waarom zou een Marrokaanse jongen geen viool kunnen spelen?
In het interview lees je dat de aanpak binnen de muziekles anders geworden is in de afgelopen jaren. Alleen een instrument leren bespelen is niet genoeg. Muziekdocenten worden bijgestaan door pedagogen, waardoor hun aanpak holistischer geworden is. Muziek is een sociale bezigheid. Je moet leren luisteren, maar ook leren om gehoord te worden.