Als hij bij Blokker of Ikea winkelt, tikt Paul van der Heijden op de glazen en vazen waar hij langsloopt om te horen welk geluid eruit komt. Steevast snelt het personeel dan toe met verontruste blik en vraagt of ze hem ergens mee kunnen helpen.
Hoe kwam je op het idee om met gewone gebruiksvoorwerpen workshops te gaan geven?
“Ik gaf al veel slagwerkgroepslessen. Dit deed ik in eerste instantie met traditionele instrumenten zoals snaredrums, bassdrums en bongo’s. Ook daar ging ik op zoek naar nieuwe instrumenten en klanken, van djembés en samba-instrumenten zoals surdo’s, en tambourims. Na een tijdje was ik daar klaar mee. Ik vond het zo jammer dat de kinderen na een workshop de instrumenten weer moesten inleveren en dat was het dan. De muziek stopte als het ware. Eerst gaf ik een workshop zonder spullen, ervan uitgaande dat de school wel iets had om op te slaan, maar dat ging niet, alles ging kapot. De juf was er niet blij mee,” zegt Paul, schuldig kijkend. “De conclusie was om toch maar wat dingen mee te nemen. Ik ging op zoek naar spullen die de kinderen tot hun beschikking hadden en die als muziekinstrument konden fungeren. Zo konden ze thuis zelf aan de slag gaan. Dit werden emmers, kliko’s en steigeronderdelen, maar ook met ontbijtspullen kun je een mooi muziekstuk maken. Mijn lievelingsinstrument is de bezem. Een voorwerp dat veel verrassende en onverwachte geluiden kan voortbrengen.”
Deze workshops geef je zelf maar ook met de groep De Vuilnismannen, hoe ziet dat eruit?
“De Vuilnismannen is een groepje slagwerkers dat workshops geeft aan kinderen op scholen maar ook aan mensen in het bedrijfsleven en op festivals. Het lijkt in eerste instantie een beetje op wat de muziekgroep Stomp doet, met als groot verschil dat het bij de Vuilnismannen altijd gaat om samenspelen, met het publiek muziek maken. En dat kan heel goed met allerlei dagelijkse gebruiksvoorwerpen.
Wanneer is voor jou een muziekworkshop geslaagd?
“Voor mij gaat het niet om het eindresultaat maar om het plezier van het muziek maken. Iedereen kan op een emmer of iets anders slaan, daardoor is percussie zo makkelijk om workshops in te geven. Het gaat niet om hoe iemand het doet maar dat hij het doet en dat dat samen gebeurt. Als de kinderen dat samenspelen met plezier hebben ervaren, is voor mij de workshop geslaagd!”