Klavertje Koe telt voor 2 is het tweede boek over Klavertje Koe, geschreven en geïllustreerd door Conny de Vries. Inhoud In dit muzikale prentenboek staan twintig liedjes met muzieknotatie en akkoorden. Naast het zingen van de liedjes kun je grappige versjes voorlezen, die helpen bij het leren tellen. Klavertje Koe verstopt zich in elke tekening.
Op www.klavertjekoe.nl kun je de liedjes beluisteren en spelbeschrijvingen met knutselideeën vinden bij alle liedjes van Klavertje Koe (ook die uit deel 1). De spelletjes zijn ingedeeld op leeftijd: baby (0-1 jaar), dreumes (1-2 jaar), peuter (2-4 jaar), vanaf 4 jaar. In het boek volg je verschillende dieren die ergens iets meemaken, zoals een eendje in Parijs en een olifant op het ijs.
Elke openslag bevat een tekening, een liedje en een versje die bij elkaar aansluiten. Bij elk versje is er iets te tellen, dit loopt op van één tot en met tien – daarna kun je opnieuw beginnen, óf verder tellen tot twintig. Er is een kijkvraag op elke pagina waarmee de kinderen worden aangespoord om dit ook te dóén.
Doelgroepen
Het boek is goed te gebruiken in kleuterklas, kinderdagverblijf of peuterspeelzaal, en zelfs thuis. De liedjes bevatten veel herhaling, waardoor ze makkelijk aan kleine kinderen aan te leren zijn. De spel- en knutsel-beschrijvingen die overigens alleen op de website vermeld staan, kunnen een op een of in een groep worden uitgevoerd. De platen in het boek zijn groot, in de klas kan iedereen ze goed zien. De liedjes staan met notenschrift in het boek, waardoor een vakleerkracht in principe genoeg heeft aan alleen het boek om de liedjes aan te leren.
Op de website zijn alle liedjes te beluisteren, waardoor een groepsleerkracht met weinig muzikale achtergrond er al even gemakkelijk mee aan de slag kan. Daarnaast zijn op de site spel- en knutselactiviteiten te vinden, duidelijk beschreven zodat iedereen die direct kan toepassen. De liedjes en versjes kunnen overigens prima los, zonder de activiteiten, worden uitgevoerd. Een vaste volgorde voor de liedjes is niet nodig, tenzij je de nadruk wilt leggen op het leren tellen.
De praktijk
Ik heb in groep 1-2 het liedje Muziekplezier gedaan, met de activiteit die be-schreven staat op de site. Het liedje gaat over muziek maken. Alle kinderen krijgen een instrument. Tijdens het zingen van het liedje, spelen de kinderen mee in de maat. Bij het woordje ‘stop’, stoppen ze met spelen. Daarna geven ze de instrumenten door en beginnen we weer van voren af aan.
‘Mijn’ kleuters vonden het al prachtig om met de instrumenten te spelen, maar meespelen in de maat was voor hen erg moeilijk. Stoppen bij het woordje ‘stop’ ging wel goed. Daarna doorgeven en weer opnieuw beginnen, vonden ze erg leuk.
Ik heb het heel vaak kunnen doen, ze konden er geen genoeg van krijgen. Doordat het liedje vrij makkelijk is - de eerste zin wordt al twee keer herhaald en is kort - konden de kinderen het ook snel meezingen. Zingen en spelen tegelijk is echter erg lastig voor ze, maar is niet het hoofddoel van de activiteit.
Als voorbereiding heb ik het lied beluisterd en daarna een paar keer geoefend waardoor ik het snel kon zingen. De beschrijving van de activiteit was duidelijk, daardoor zo uit te voeren. Ik heb een erg leuke les kunnen geven met de ideeën van Conny; ik zal zeker andere spelletjes bij de liedjes gaan proberen.
Reacties
Reactie toevoegen