1. Introductie op het thema
Wat is een muziekinstrument? [Van Dale: Voorwerp om muziek mee voort te brengen] Kunnen we ook muziek maken met andere voorwerpen dan een gitaar, piano of saxofoon? Kijk met de klas naar de volgende liveoptredens van muziekstukken:
- De wereldberoemde cupsong (1:15 min.)
- Triggerfinger gebruikt kopjes bij een lied (1:38min)
- Muziek met Bach met lepels begeleid (vanaf 1:20 min.)
Wat horen en zien de kinderen voor geluiden en instrumenten? Vertel de kinderen dat zij ook muziek gaan maken met allerlei keukengerei.
2. Potten-en-pannenritmestuk
Beluister het ritmestuk en oefen met de kinderen de verschillende partijen. Dit doe je door ze apart te klappen. Laat de kinderen daarna in de schoolkeuken op zoek gaan naar het juiste keukengerei om het muziek- stuk helemaal af te maken. Er staan suggesties bij het ritmestuk.
Potten en pannen - ritmestuk
3. Componeer je eigen filmmuziek
Als je een film gaat kijken zonder geluid is het opeens een stuk minder interessant. Vooral deze beroemde keukenscènes:
Uit Ratatouille Uit Belle en het BeestUit Tom en JerryUit De kleine Zeemeermin
Bespreek met de klas wat je mist als je een film kijkt zonder geluid.
De opdracht
In groepjes van maximaal 4 gaan de kinderen zelf een stukje filmmuziek componeren.
- Ieder groepje krijgt een tablet, laptop of telefoon mee waar de leerlingen de filmpjes op kunnen bekijken.
- Kies maximaal 1 minuut uit een van de keukenscènes. Laat dit controleren bij de leerkracht. Na de controle krijgt ieder groepje een plekje in de klas, op de gang of ergens in school waar de leerlingen rustig kunnen werken.
- Elk groepje schrijft op een kladblaadje welke geluiden het bij het eigen stukje film wil maken, en met welke attributen.
- De groepjes verzamelen daarna attributen, voorwerpen en instrumenten die ze nodig hebben.
- Compositie oefenen
- Filmfragment en compositie presenteren aan de klas
4. Hoe nu verder? Extra’s
Enkele lesactiviteiten voor als je nog langer aan de slag wilt met dit thema. Veel plezier!
Drama
Wat als dingen personen zijn? Daag de leerlingen uit zich in te beelden hoe het is om iets anders te zijn dan een mens. Hoe loop of beweeg jij dan door de klas? Hoe kijk je? En hoe voel je je? Bijvoorbeeld als:
- Een courgette die op het punt staat de soep in te gaan;
- Een karbonade die op de grill wordt gelegd;
- Het mes dat altijd als eerste gepakt wordt omdat het zo scherp is;
- De vergeten lepel die achterin de la is beland;
- Een pan die maar heel langzaam heet wordt op het fornuis;
- Het kerstbrood tijdens het kerstontbijt;
- Een ovenschaal die lekker schoon wordt geschrobd.
Engels
De spreektekst in het ritmestuk bevat woorden die leerlingen ook in het Engels kunnen leren. Vertaal samen de woorden en laat de leerlingen een nieuwe spreektekst bedenken met de Engelse woorden. Het kan zijn dat daardoor het ritme wat moet ver anderen. Dat is natuurlijk geen probleem.
Groente-instrumenten
Je kunt zelf groente-instrumenten maken, zoals een komkommerrasp, een aubergineshaker of -ratel of een peenfluit.
Is het gelukt? Stuur ons wat foto’s voor op Facebook.
Zie voor inspiratie ook deze video
Merel Levink en Imke Hoevenaars studeerden samen aan de Docent Muziekopleiding. Merel is nu in opleiding tot schoolleider. Imke werkt als docent muziek en is redacteur van de Pyramide. Tijdens een goede maaltijd is deze les tot stand gekomen.