In de keuken - les

Doelstellingen: 
Luisteren
Zingen
Benodigdheden: 
Keukengerei uit de schoolkeuken
Auteur: 
Merel Levink & Imke Hoevenaars
Verschenen in Pyramide: 
Opbouw van de les
1. Introductie op het thema
2. Potten-en-pannenritmestuk
3. Componeer je eigen filmmuziek
4. Hoe nu verder? Een aantal extra’s

1. Introductie op het thema

Wat is een muziekinstrument? [Van Dale: Voorwerp om muziek mee voort te brengen] Kunnen we ook muziek maken met andere voorwerpen dan een gitaar, piano of saxofoon? Kijk met de klas naar de volgende liveoptredens van muziekstukken:

  1. De wereldberoemde cupsong (1:15 min.)
  2. Triggerfinger gebruikt kopjes bij een lied (1:38min)
  3. Muziek met Bach met lepels begeleid (vanaf 1:20 min.)

Wat horen en zien de kinderen voor geluiden en instrumenten? Vertel de kinderen dat zij ook muziek gaan maken met allerlei keukengerei.

2. Potten-en-pannenritmestuk

Beluister het ritmestuk en oefen met de kinderen de verschillende partijen. Dit doe je door ze apart te klappen. Laat de kinderen daarna in de schoolkeuken op zoek gaan naar het juiste keukengerei om het muziek- stuk helemaal af te maken. Er staan suggesties bij het ritmestuk.

 

Potten en pannen - ritmestuk

Potten en pannen - ritmestuk bij de les 'In de keuken' om te spelen met bestek, borden, pannen en kopjes
Audiotrack van het 'Potten-pannen ritmestuk'. Opnameleider Peter Favier
Karaoke van het 'Potten-pannen ritmestuk'

3. Componeer je eigen filmmuziek

Als je een film gaat kijken zonder geluid is het opeens een stuk minder interessant. Vooral deze beroemde keukenscènes:

Uit Ratatouille Uit Belle en het BeestUit Tom en JerryUit De kleine Zeemeermin
Bespreek met de klas wat je mist als je een film kijkt zonder geluid.

De opdracht

In groepjes van maximaal 4 gaan de kinderen zelf een stukje filmmuziek componeren.

  1. Ieder groepje krijgt een tablet, laptop of telefoon mee waar de leerlingen de filmpjes op kunnen bekijken.
  2. Kies maximaal 1 minuut uit een van de keukenscènes. Laat dit controleren bij de leerkracht. Na de controle krijgt ieder groepje een plekje in de klas, op de gang of ergens in school waar de leerlingen rustig kunnen werken.
  3. Elk groepje schrijft op een kladblaadje welke geluiden het bij het eigen stukje film wil maken, en met welke attributen.
  4. De groepjes verzamelen daarna attributen, voorwerpen en instrumenten die ze nodig hebben.
  5. Compositie oefenen
  6. Filmfragment en compositie presenteren aan de klas

4. Hoe nu verder? Extra’s

Enkele lesactiviteiten voor als je nog langer aan de slag wilt met dit thema.  Veel plezier!

Drama

Wat als dingen personen zijn? Daag de leerlingen uit zich in te beelden hoe het is om iets anders te zijn dan een mens. Hoe loop of beweeg jij dan door de klas? Hoe kijk je? En hoe voel je je? Bijvoorbeeld als:
- Een courgette die op het punt staat de soep in te gaan;
- Een karbonade die op de grill wordt gelegd;
- Het mes dat altijd als eerste gepakt wordt omdat het zo scherp is;
- De vergeten lepel die achterin de la is beland;
- Een pan die maar heel langzaam heet wordt op het fornuis;
- Het kerstbrood tijdens het kerstontbijt;
- Een ovenschaal die lekker schoon wordt geschrobd.

Engels

De spreektekst in het ritmestuk bevat woorden die leerlingen ook in het Engels kunnen leren. Vertaal samen de woorden en laat de leerlingen een nieuwe spreektekst bedenken met de Engelse woorden. Het kan zijn dat daardoor het ritme wat moet ver anderen. Dat is natuurlijk geen probleem.

Groente-instrumenten

Je kunt zelf groente-instrumenten maken, zoals een komkommerrasp, een aubergineshaker of -ratel of een peenfluit.

Is het gelukt? Stuur ons wat foto’s voor op Facebook.

Zie voor inspiratie ook deze video

Merel Levink en Imke Hoevenaars studeerden samen aan de Docent Muziekopleiding. Merel is nu in opleiding tot schoolleider. Imke werkt als docent muziek en is redacteur van de Pyramide. Tijdens een goede maaltijd is deze les tot stand gekomen.

Lees ook

Praktijk
Potten-en-pannendrumstel. Beeld uit meespeelvideo van Mirriam Roodbeen en Janneke Saris

In De Pyramide van januari schreef Suzanne Kratsborn over educatief verantwoord gebruik van meespeelpartituren in de muziekles. Hoe doe je dat? Deel 1 van een serie voorbeelden.

Les
Kok slaat op pan - illustratie Hilde Kokshoorn

In dit restaurant gebeurt van alles! Koks zingen liedjes en maken muziek met potten en pannen, de obers rennen op en neer met dienbladen, de gasten maken muziek met hun borden, messen en vorken terwijl ze op hun eten wachten. En dan nog die gasten die niet netjes kunnen eten…

Les
Oliebollen. Foto Marjon Besteman Pixabay

Deze les gaat over de feestdagen in de decembermaanden en de vele maaltijden die we in deze dagen mogen nuttigen. Maar of dit uiteindelijk nu altijd zo’n goed idee was…

Inschrijven voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwbsrief en ontvang onregelmatig nieuws over muziekeducatie, liedjes, lessen, professionaliseringsdagen, Gehrels Muziekeducatie en De Pyramide.